torsdag 19. februar 2015

Nancykofte nr 2 er ferdig


Da ble Nancy nr 2 ferdig i går kveld.  Ble kjempefornøyd med fargene og garnet. Garnet er Rauma finullsgarn. Må bruke det til kofter. Det er det eneste garnet jeg vet om som fungerer med heklemetoden på oppklippingsmaskene. (Som dere har hørt før har jeg ikke symaskin,og kan heller ikke sy)


Ferdig strikket, og som dere ser så stemmer alt, og jeg er så fornøyd. Nå kommer den spennende delen av arbeidet.


Jeg har heklet fastmasker over hver eneste maske på hver side av oppklippingsmaskene. Her må man være nøye, ellers rakner det. Må også huske å feste skikkelig oppe og nede på hver side.  Så klippes det. Hu hei...det gikk bra denne gangen også. Alt sitter som det skal.


Etterpå krøller hver side seg innover. Bra...alt i rute.

 Plukker opp masker til stolper. Det går også bra. Finner en super youtubevideo hvor jeg lærer en fin metode for å strikke knappehull. Hui hvor det går. Føler meg flink...og fornøyd. Dog litt trøtt. Det begynner å bli seine kvelden.

Legger den ferdige koften fra meg, og går til sengs. Alt er bra tror jeg..til jeg ser koften knappet sammen i dag.  Oja meg ... alt en stakkar må være obs på. Ja dere ser vel tabben? Jeg har ikke sikta heilt beint her nei. Mine nylærte knappehull kom litt skeivt ut. Olala så irriterende. Jeg har nesten en tåre på lur. Hva gjør jeg? Ikke bare å rekke opp heller.   


Vel..som dere ser så lar jeg det stå til. Jeg kom litt skeivt ut..Hva så?  Jeg bruker koften jeg, og tenker..Der lærte du noe igjen. Neste gang...... (smiler)


39 kommentarer:

  1. Så flink du er - jakka ble kjempefin! Skulle virkelig ønske jeg kunne strikke mønsterstrikk jeg også, men det funker bare ikke... ;)

    Ønsker deg en flott ukeslutt!

    SvarSlett
  2. Kjempefin ble den. En liten skjevhet sier bare at den er hjemmestrikket :) den heklemetoden virker genial, tror jeg må prøve neste gang. Flink er du!
    Klem

    SvarSlett
  3. Kjempeflott kofte! Og det er alltid et styr med montering. Men er det ikke bare å flytte knappene litt for å få bort skjevheten da?

    SvarSlett
  4. Fin kofte i flotte farga! Ha ei fin og kreativ helg,

    SvarSlett
  5. Så flink du er som har fullført kofte nr 2. Kjempefin ble den:)

    SvarSlett
  6. For en nydelig kofte du har strikket!! Tenkte som Edny at knappene kanskje kan flyttes litt? Ellers har jeg akkurat lest innledningen til Terri Sheas bok om Selbuvotter, der hun skriver at dagens strikkere forventer at alt skal se så feilfritt ut, men at vi heller burde lære oss å være stolte selv om det er feil og skjevheter - og at vi har noe å lære her av gamle strikkere... Kanskje noe å tenke på? ;)

    Du kan ikke sy? Men det kan du lære, du som er så flink til håndarbeid... :D

    SvarSlett
  7. Flott kofte. Grattis.
    Du kan bare flytte knappene, så er den saken klar. Men som jeg alltid sier, så skal ikke håndlagede plagg være perfekte. Så, er DU fornøyd, ja da er det bra nok.
    Vasker du plagget før du klipper, kleber garnet seg litt sammen, og lukker fibrene. Du kan nesten unnlate steekingen, men det er en sikkerhet.
    Ang det å sy, så kan jeg legge opp gardiner og sy puter, så jeg er heller ingen mester med symaskinen. Men jeg syr i strikkede plagg!!! Det er jo også bare rette sømmer. Så neste gang synes jeg du skal gi det en sjangs.
    Men, et kjempebra arbeid gjort. Vær stolt av deg selv med Nancykofta di.

    SvarSlett
  8. Flotte farger!!
    Synes ikke din knappe"greie" gjør det spøtt, synes ikke slike plagg behøver å være såkalt perfekte, nyydelig jakke!

    SvarSlett
  9. Så fine farger du har brukt! Synes kofta sitter kjempebra! Synes du skal gå lykkelig ut i verden med kofta på. Blås i det knapphullet!

    God helg fra Ingunn

    SvarSlett
  10. Super fine kofte - herlige farger. Jeg kjøpte i ferie Rauma-garnet. Ja det er veldig bra. Dessverre jeg kan kjøpe ikke. Jeg strikkte i går min første jakken ferdig :-) Og nå jeg vil veldig gjerne strikke en
    kofte også... hva mener du alpakka fra Drops... er det i orden. Jeg vil lære klipp teknikk :-))
    Så ønsker deg glede med kofte Nr. 3. Kos deg. Ha en fin helg. Klem fra Viola

    SvarSlett
  11. Jakka ble kjempefin - freshe farger!
    Den lille skjevheten er det ingen som ser hvis du ikke forteller dem det. Hvis du er fornøyd selv, ville jeg bare latt knappene sitte. Men er du perfeksjonist (som meg), kan du jo bare sprette ut knappene og justere det litt. Fint er det uansett!

    SvarSlett
  12. Å, det blei ei nydeleg kofte, og du har god grunn til å vera stolt av den :) God helg.

    SvarSlett
  13. Nydelig fargevalg du har hatt på jakka her :)
    Just love it!!

    Ønsker deg ei flott helg!

    Klem fra Ann Elisabeth

    SvarSlett
  14. Flott fargekombo ! Ha en fin helg :)

    SvarSlett
  15. Nydelig kofte i flotte farger. Jeg gjorde akkurat samme tabbe med knapphullene på siste prosjekt jeg også. Så det ikke før jeg hadde brukt kofta flere ganger. Ved å flytte litt på knappene greide jeg faktisk å få mønsteret til å stemme når kofta var kneppet igjen. Det ble litt forskjellig mellomrom mellom knappene, men ikke værre enn at det er til å leve med.

    SvarSlett
  16. Kjempefin, ble den. Herlige farger. Slit 'an... Dt med hekling rundt kantene har jeg aldri hørt om før, kanskje det må prøves engang.. Og det med knappene har du allerede fått tips om. Lettere å flytte knapper enn å strikke listen omigjne.

    SvarSlett
  17. Nydelege fargar på kofta.
    Du er flink til å få godt resultat.

    God helg !

    SvarSlett
  18. Kjempefin! Nydelige farger!

    SvarSlett
  19. Nydelig, flotte farger1 Jeg har garn og mønster liggende på vent her, må bare få ferdig noe først…

    SvarSlett
  20. Så nydelige farver du har brukt til denne koften - kjempelekker er den! :)

    SvarSlett
  21. Så nydelig jakke!!! Fine fargerfarskulle gjerne eid en sånn je og:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hm ? Det ser da rart ut det je skrev men du forstår hva je mener:)))

      Slett
  22. Utrolig flotte farger - de er veldig meg :) Jeg skal i gang med å montere både Marius jakke og kjørepose denne uka, og jeg må bruke symaskin.... Gruer meg! Ha en finfin uke :)

    SvarSlett
  23. Noen ganger skal en la det stå til. Kofta ble fin :-) Spennende måte å klippe opp på, med heklemasker først. Har ikke prøvd det.

    SvarSlett
  24. Nydelig jakke,uansett :-)

    SvarSlett
  25. Veldig fin i fargene :)

    SvarSlett
  26. Så vakker den er, jeg har også lyst på en Nancy, når jeg får tid ;)

    SvarSlett
  27. Syns koften ble fin jeg!Tror det ikke er så mangen som ser den lille feilen..Samtidig må jeg si at det er kjekt å se deg blogge igjen.Ønsker deg en fin helg!

    SvarSlett
  28. Gratulerer - så fin Nancy koften ble! Nydelige, friske farger! Leit med knappehullene, men jeg slutter meg til andre her, og tenker at det kan du justere ved å flytte knappene, og "tvinge" hullene på rett plass i forhold til mønsteret. Men vi burde nok også som Sylke vel skrev, være fornøyd med noen småfeil, slik de var før! God helg! Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
  29. wow
    imponert over tålmodigheten og at du er så fingernem!
    og ganske misunnelg :)

    SvarSlett
  30. Den er bare nydelig. Har lenge hatt lyst å strikke den. Veldig fine farger du har valgt.

    SvarSlett
  31. Heidi22/4/15

    Utrolig stilig! Jeg skal også strikke i Finull på mine.
    Men gikk du utifra oppskrifta med Peer Gynt eller den med Mini Alpakka? Det er jo 2 versjoner der ute og lurte på hvem jeg skulle satse på 😄

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg gikk ut fra oppskrift med minialpakka, men tok en størrelse mindre.
      Klem

      Slett
  32. Vil trådene til mønsteret på vranga sitte eller må du feste de på en måte når du klipper opp? Skikkelig fin kofte forresten☺

    SvarSlett
  33. Vil trådene til mønsteret på vranga sitte eller må du feste de på en måte når du klipper opp? Skikkelig fin kofte forresten☺

    SvarSlett
    Svar

    1. Hvis du hekler stramt og pent. med fastmasker vil fastmaskedelen bli den ytterste delen og det blir en fin avslutning. Jeg har ikke engang festet kanten med noen sting. Den legger seg pent ut på hvær side og det er helt unødvendig med kantbånd.

      Slett

    2. Hvis du hekler stramt og pent. med fastmasker vil fastmaskedelen bli den ytterste delen og det blir en fin avslutning. Jeg har ikke engang festet kanten med noen sting. Den legger seg pent ut på hvær side og det er helt unødvendig med kantbånd.

      Slett